Навчальні предмети поділяються на такі цикли (групи):цикл природничо-математичний, цикл гуманітарний, трудової і фізичної підготовки. Такий поділ навчальних предметів об'єктивно відповідає поділу наук за об'єктом вивчення (науки про природу, науки про людину).
За іншим принципом поділяють навчальні предмети І.К. Журавльов і Л.Я. Зоріна, які в основу поділу поклали провідне завдання навчального предмета,оскільки саме воно виявляє найбільш загальне в конструюванні змісту і в організації навчання1.
Кожен предмет має декілька завдань. Наприклад, перед навчальним предметом «фізика» стоять такі завдання: дати систему наукових знань і певних умінь, реалізувати їх політехнічну спрямованість, на основі і в єдності з засвоєнням знань формувати науковий світогляд, наукове і творче мислення школярів, емоційно-ціннісне ставлення до науки та ін. Але серед різних завдань навчального предмета є головне, заради якого його і введено до навчального плану. Це головне завдання навчального предмета зумовлює його провідний компонент. Так, для фізики провідним компонентом є наукові знання, адже тільки на їх основі і за їх допомогою можлива реалізація всіх інших завдань. Провідним компонентом змісту навчального предмета «фізкультура» є практичні способи діяльності.